رسالت من مبارزه با جهل است - وظیفه من روشنگریست

رسالت من بیان حقایق و تمایز حق از باطل ( تمایز درست از غلط ) است - هر آنچه در این وبلاگ نوشته شده برشی هر چند کوچک از حقیقت است

رسالت من مبارزه با جهل است - وظیفه من روشنگریست

رسالت من بیان حقایق و تمایز حق از باطل ( تمایز درست از غلط ) است - هر آنچه در این وبلاگ نوشته شده برشی هر چند کوچک از حقیقت است

هرگز فریب اعداد و ارقام بورس را نخورید




این روز ها بعضی از به ظاهر اقتصاد دانان  با توجه به آمار و ارقام می گویند بورس به طور کلی جای خوبی برای سرمایه گذاری است چون تقریبا پا به پای دلار (حدودا بیست درصد کمتر از دلار) رشد کرده و  از نظر رشد از مسکن حدودا 50 درصد بهتر بوده است ولی در اینجا نکته ظریفی وجود دارد و آن اینکه وقتی می گویند شاخص کل بورس نسبت به پارسال مثلا 2 برابر افزایش یافته این بدان معنی نیست که کل شرکت های بورسی و سهام آنها 2 برابر شده است بلکه ممکن است یک شرکت 3 برابر شده باشد و شرکت دیگری 10 درصد رشد کرده باشد و دیگری اصلا ورشکست شده باشد - پس بازار بورس همچنان بسیار پر ریسک است و فرق اساسی آن با مسکن این است که وقتی مسکن رشد می کند در تمام مناطق تهران تقریبا به یه میزان رشد را تجربه می کنیم و ریسکی در آن نیست و اگر هم یک منطقه در حال حاظر رشد نکرده در چند ماه آینده که مردم ببینند فلان منطقه رشد نکرده به سمت آن هجوم می آورند و دست آخر تمام مناطق تهران تقریبا به یک میزان رشد خواهند کرد

پس هیچ وقت دارایی پایداری مثل مسکن را نباید با بازار صوری و سراسر دلال بازی بورس مقایسه کرد

تکرار می کنم  همین الان هم  (با توجه به رشد بی سابقه شاخص کلی بورس) کسانی هستن که در بورس بد بخت شدن و یا سود خیلی کمی بردن
و بعضی  دیگر هم نسبت به مسکن  ۱۰۰ درصد بیشتر سود کرده اند

-------------------------------------------------------

و اما راز حقیقی بورس که هیچ کس جرات ندارد در روزنامه ها و محافل رسمی از آن دم بزند این است که  سود های بورس و ارزش سهام ها در بورس کذایی است و واقعیت ندارند

عموم شرکت ها ضرر ده هستند و برای جبران کسری بودجه و سرمایه در گردش از بانک وام می گیرند و  به جای بازپرداخت وامشان نسبت به پول پاشی و پرداخت سود سهام های موهوم اقدام می نمایند ولی با رکود سال 98 و 99  این بازی پایان خواهد یافت و در این رکود اقتصادی دیگر نمی توانند این کلاه و آن کلاه کنند و روزی سهام هم مثل ریال نابود خواهد شد و از نظر اقتصاد کلان ریال و سهام هر دو یک روی سکه هستند


-------------------------------------------------------



همیشه اعداد بورس غیر واقعی و برعکس است یعنی هر وقت رفت بالا یعنی می خواهد بیاد پایین و هر وقت شاخص کل رفت بالا یعنی معادل آن تورم داشته ایم و بورس به خاطر تورم بالا می رود نه به خاطر افزایش تولیدات شرکت ها - پس به جای سهام هر کالای سرمایه ای بخرید همین قدر یا بیشتر بالا خواهد رفت

مثل اون پرفسور ، همیشه به اعداد و ارقام بورس به صورت وارونه نگاه کنید

در بازار بورس هیچ واقعیتی وجود ندارد جز اینکه همه شرکت ها زیانده هستند یا زیانده خواهند شد !!!

.

نظرات 3 + ارسال نظر
کارمند 1399/12/03 ساعت 13:22

سلام و وقت بخیر تحلیل شما در ابتدای سال 98 و الان که انتهای سال 99 هستیم درست از آب در اومد. خواشتم نظرتون رو درباره ارزهای دیجیتال بدونم.لطفاً.

سلام دوست عزیز تازه این اتفاقات کوتاه مدت است

در دراز مدت خواهید دید اکثر کارخانه ها به دلیل اینکه نوسازی نمیشن و دولتی یا خصوصی های حقه باز و دزد هستن به جایی میرسن که فقط زمین کارخانه ارزش داره
مثل کارخانه ارج و خیلی های دیگه

حرف من برای اون روز هست

روزی که میرید در کارخانه یه مشت خاکه !!!

در مورد ارز های دیجیتال همین بس که ایلان ماسک از طرف سازمان های مخوف دولتی آمریکا موظف شد پول کشور های جهان سوم را بسوزونه !!!

به دروغ اعلام کرد من یک میلیارد دلار بیت کوین خریدم در صورتی که هیچ کس نمیتونه بفهمه چه کسی به چه مقداری بیت کوین داره یا خریداری کرده !!!
از طرف دیگه به روباه گفتن شاهدت کیه گفت دمم !!! صاحب یه شرکت رمز ارز دیگه به دروغ ادعا کرد ایلان ماسک احتمالا همون خالق بیت کوینه !!! که کاملا مشخص بود دروغ میگه چون ایلان ماسک هیچ واکنشی نشون نداد و کاملا مشخصه این ادعا دروغه و اگه خود ایلان ماسک این حرفو میزد شاید بالاخره رو میشد و در تاریخ بد نام میشد یا اگر به زنده بودنش افشا میشد زندانی و دستگیر میشد چون در امریکا بالاترین جرم کلاه برداری و دروغ گویی هست ولی الان میگه که من چنین ادعایی نکردم .. رییس یه شرکت دیگه گفته احتمالا من خالق بیت کوین هستم به من ربطی نداره که !!!!

و مورد آخر اینکه اکثر ادما چه در امریکا چه در ایران و چه در المان یه مشت احمق بی مصرف هستن که هستن تا عریضه خالی نباشه !!!

پس تعجبی نداره که ملت گول بخورن ولی سوال اصلی من اینه که مگه میشه کسی که خودش خالق بیت کوین هست و اکثر بیت کوین هایی که حتی یه دلار هم در زمان عرضه ارزش نداشتن رو در اختیار داره ، بیاد دوباره یک میلیارد دلار بیت کوین بخره ؟

عقل هم خوب چیزیه واقعا !!! اخه چقدر مردم عامه میتونن خر و نفهم باشن که تقریبا هیچ صدایی از کسی در نیومد

مگه میشه من مالک یه زمین به بزرگی ایران باشم ولی بازم برم یه هکتار زمین از یه گوشه ایران بخرم ؟

ایلان ماسک یه حقه بازه و یه حباب بزرگ در راستای رویایی آمریکایی که گندش کردن برای اهداف سیاسی و امنیتی

تمام حرفاش و شرکتاش اگزجره هستن . وقتی فقط یک میلیون خودرو از ۶۰ یا ۷۰ میلیون خودروی جهان رو تولید میکنه چرا باید سهامش از مثلا تویوتا گرون تر باشه

یا اسپیس ایکس یا هایپر لوپش وقتی هنوز راه نیوفتاده و معلومم نیست کی راه میوفته و اصلا ‌اگه راه بیوفته مگه چقدر میخاد منافع اقتصادی ایجاد کنه که انقدر سهامش ارزش پیدا کرده

اینم از من داشته باشید ایلان ماسک کالایی تولید کرده که حبابه و انحصاری نیست -منظورم خودرهای الکتریکی هست

تمام شرکت ها خودروی الکتریکی رو شروع کردن و همشون هم ماشین های زیبا تر با پرفورمنس بهتری ایجاد کردن

پورشه تایکان رو با تسلا مقایسه کنید -طراحی پورشه صد برابر پخته تر وولوکس تره ولی تسلا طراحیش به شدت ضعیفه انگار دادن بچه راهنمای طراحی کرده . دقیقا مثل طراحی بچه ها هست . خام و نپخته بدون هیچ عنصر زیبایی شناسی

طراحی خارجیش هم در حد تویوتاست یا بعضا پایین تر .. یه خودروی سی تا صد هزار دلاری باید شخصیت و کاراکتر مشخص و هوبت داشته باشه

نمیشه یه ماشین ساده طراحی کنی و بگی این امکاناتش خیلی خوبه پس صد هزار دلار پیاده شید !!!

به زودی سلاطین کیفیت و طراحی یعنی خودروساز های آلمانی جا رو برای تسلا تنگ تر خواهند کرد و خواهید دید مردم خودروی الکتریکی فاخری مثل بنز و پورشه را میخرند یا خودرو های ساده و بی روح تسلا

تسلا رو اگه برندش رو حذف کنید و اون حواشی کذایی پیرامونش رو حذف کنید و از بیرون بهش نگاه کنید کاملا متوجه میشید طراحی و امکانات این خودرو در رده اکونومیک قرار میگیره و طراحیش هم عملگرا و در رده ژاپنی ها قرار میگیره

ژاپنی ها تمام عناصر زیبایی شناختی و غیر ضروری رو حذف میکنن و فقط به پرفورمنس توجه میکنن که این بزرگترین عامل شکستشون هست

نیسان جی تی آر رو با خودروهای لوکس و سوپر اسپرت مقایسه کنید متوجه منظورم میشید

نیسان شتاب خوبی داره ولی واقعا طاحی خارجیش زشت و نا مانوس هست و طراحی داخلش هم روح نداره و کاملا بچه گانه طراحی شده و آمار فروشش هم موعید همه چیز هست

تسلا هم یه خودروی پرفورمنس ولی بی روحه ... طراحی داخلیش آزار دهنده است -- البته نه در حد ایران

اشتباه نکنید من دارم جهانی صحبت میکنم الان یه نفر که‌پراید و پرشیا داره نیادبگه نه من عاشق تسلا هستم

منظور اینه که در یه دنیای آزاد که پورشه تایکان و تسلا هست کمتر کسی تسلا میخره

مجتبی 1398/11/12 ساعت 21:00

سلام.ظاهرا تحلیلتون اشتباه از اب درومد زمانی که این مقاله رو نشتید فک کنم شاخص ۱۹۲ هزار بود الان حدود ۴۳۰ هزاره

جوجه را آخر پاییز می شمارن

در یک دوره 4 ساله نگاه کنید

تجهیزیار 1398/04/18 ساعت 10:14 http://tajhizyar.com/

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد