X
تبلیغات
رایتل

همه چیز در مورد کامپیوتر و برنامه های کاربردی

آموزش کامپیوتر موبایل اینترنت تبلت و برنامه های جانبی

بررسی و مقایسه مگان و لوگان




هرچند در این مقاله به مقایسه L90 و مگان می پردازیم ولی به بعضی از خودروهایی که در این کلاس یا رنج قیمت قرار میگیرند نیز اشاراتی خواهیم داشت تا خوانندگان عزیز تا حدودی در جریان مقایسه فنی این دو خودرو با خودروهای هم تراز خود نیز قرار بگیرند و مزایا و معایب این دو خودرو در کلاس خودشان مشخص شود.



با توجه به اینکه هر روز شاهد مقایسه ها و نقدهای غیر حرفه ای دو خودرو L90 و مگان بودم (در یکی از مجلات پرتیراژ و به اصطلاح تخصصی کشور، بهره بردن دو خودروی مذکور از موتورهای شبیه به هم را دلیلی برای یکسان و همتراز بودن این دو خودرو دانسته بود) تصمیم گرفتم به عنوان یک مصرف کننده حرفه ای و کسی که مدت زیادی این دو خودرو را در اختیار داشته ، به صورت تخصصی تر و فنی تر این خودروها را مورد نقد و بررسی قرار دهم.




ابتدا به بخش موتور و گیربکس دو خودرو می پردازیم :

بسیاری به اشتباه می گویند موتور مگان و لوگان یکسان است که البته تا حدودی نیز درست است. هر دو خودرو از موتور K4M بهره می برند ولی موتور مگان با دارا بودن متغییر زمان بند سوپاپ 115 اسب بخار تولید می کند ، این در حالیست که موتور لوگان 105 اسب بخار قدرت دارد.گیربکس مگان هم با لوگان )تندر 90( کاملا متفاوت است چه از نظر ضریب دنده ها و چه از لحاظ کیفیت.به طوری که دور موتور لوگان در دنده 5 و 120 کیلومتر روی 3250 قرار می گیرد و مگان با دور موتور 3500 به همین سرعت دست می یابد.


همچنین دنده های L90 از فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند و امکان اشتباه جا رفتن دنده ها وجود دارد ولی دنده های مگان که شباهت زیادی نیز به گیربکس و دنده های 206 دارد از فواصل مناسبی برخوردار است. منظور از شباهت به گیربکس 206 ، حس تعویض دنده ها و ضریب دنده ها می باشد ، به طوری که هر دو خودرو از ضریب دنده های مشابه برخوردارند و با دنده 5 در دور موتور 3500 به 120 کیلومتر می رسند.جعبه دنده L90 از کیفیت طراحی و کیفیت ساخت پایین تری نسبت به مگان برخوردار است به طوری که در مدت کوتاهی دنده عقب آن دچار مشکل شده و باید اول دنده 2 بزنید بعد دنده عقب.



کیفیت طراحی: برای توضیح این مسئله به یک مثال بسنده می کنیم.به عنوان مثال درهای 206 طوری طراحی شده اند که به مرور زمان از ریگلاژ خارج نمی شوند (به اصطلاح خودشان را نمی اندازند) و این در حالیست که ایران خودرو روز به روز از کیفیت زهوار لاستیکی دور درهای این خودرو کاسته (نوار دور درها در مدل های قدیمی تر نرم و فوم مانند بود ولی نمونه های فعلی لاستیکی و خشک هستند) ولی همچنان می بینید که نه صدای باد از لای درها شنیده می شود و نه درها از ریگلاژ خارج می شوند که دلیل این موضوع هم تناسب لولای در با وزن آن است.

این موضوع در سمند لحاظ نشده و می بینید که درها بعد از مدت کوتاهی خود را می اندازند.یک نمونه دیگر از کیقیت طراحی پایین نیز در گیربکس L90 می باشد ، به طوری که دنده عقب این خودرو خیلی زود دچار مشکل می شود و برای جا رفتن دنده عقب ابتدا باید دنده 2 و سپس دنده عقب را درگیر کنید، در خودروهای با کارکرد بیشتر وضع از این هم بدتر می شود و باید به ترتیب دنده 2 و 4 و نهایتا دنده عقب بزنید.حال آنکه کیفیت آلیاژ به کار رفته در گیربکس این خودرو از خودروهایی مثل سمند و پرشیا و 405 بسیار بالاتر بوده و هست ولی گیربکس هیچ یک از این خودروها با چنین مشکلی رو به رو نیست. این مشکل در نمونه های اولیه تندر 90 که اتفاقا گیربکس آنها اروپایی تر هم بود و ساخت داخل کمتری داشتند نیز وجود داشت که این هم گواهی بر آن است که کیفیت ساخت گیربکس این خودرو بالا بوده ولی از کیفیت طراحی پایینی برخوردار است.

لازم به ذکر است این خودرو در دنده ها 12345 به هیچ عنوان مشکلی ندارد و دنده ها خیلی نرم جا می روند و روی کارکرد طولانی مدت آنها می توان حساب کرد.به طور کلی می توان گفت قطعاتی که زود مستهلک می شوند، از کیفیت طراحی پایینی برخوردارند.به طوری که اگر آن قطعه را با بالاترین کیفیت و بهترین مواد هم تولید کنند باز هم خیلی زود خراب می شود.


کیفیت ساخت: کیفیت ظاهری و مواد به کار رفته در یک محصول را کیفیت ساخت آن می گویند که تمام افراد با آن به خوبی آشنا هستند. در اینجا می توانیم به همان مثال قبل اشاره کنیم ، کیفیت نوار لاستیکی دور درهای 206 روز به روز بی کیفیت تر شده است. داشبورد و فرمان و ... پرشیا و 206 نیز از این قاعده مستثنا نبوده اند و روند رو به کاهشی را از نظر کیفیت ساخت طی می کنند.



جالب اینجاست که مگان با وزنی حدود 1300 کیلوگرم به خاطر موتور پیشرفته تر و متغییر زمانبند سوپاپ از مصرف سوخت کمتری نسبت به L90 برخوردار است (وزن لوگان 1050 کیلوگرم می باشد)آزمایش طولانی مدت و مکرر نشان داد مصرف شهری مگان در حدود 9 لیتر و لوگان 10.2 لیتر می باشد. در جاده نیز با سرعت 90 الی 100 کیلومتر میانگین مصرف مگان حدود 4.6 لیتر و میانگین مصرف L90 5.8 لیتر بود (تست در جاده ای نسبتا شیب دار انجام شده لذا مصرف سوخت خودروها از حالت استاندارد پایین تر است، به طوری که در دفترچه دو خودرو میزان مصرف سوخت مگان 5.4 لیتر و لوگان 7.1 لیتر ذکر شده است) البته سقف بلند و طراحی غیر ایرودینامیکی L90 در این افزایش مصرف تاثیر گذار بوده.



در اینجابد نیست اشاره ای به کولر خودروها و نقش آنها در افزایش مصرف سوخت بیندازیم:

استفاده از کولر مگان در جاده حدود 0.5 الی 0.6 لیتر مصرف خودرو را افزایش می دهد و چندان از شتاب خودرو کاسته نمی شود.همچنین اگر در حال حرکت کولر مگان را روشن کنید موتور دچار سکته یا Knock نمی شود این درحالیست که اگر کولر لوگان را در حال حرکت روشن کنید موتور خودرو دچارKnock می شود.همچنین مصرف را حدود 1 لیتر افزایش می دهد.با این حساب کولر مگان مصرف را حدود 5 درصد و کولر لوگان مصرف را 10 درصد افزایش می دهد.البته این رقم در مقابل زانتیا و انواع پژو که کولر آنها باعث افزایش 20 الی 25 درصدی مصرف سوخت می شود بسیار مناسب به نظر می رسد.




بررسی سیستم تعلیق :

در اینجا به بررسی سیستم تعلیق که یکی از مهمترین قسمت های خودرو به شمار می رود و در ایمنی خودرو نقش به سزایی دارد می پردازیم. جای تاسف است که اهمیت و نقش سیستم تعلیق در امنیت و پایداری خودرو و جلوگیری از واژگون شدن آن از دید بسیاری از نویسندگان و نشریات تخصصی خودرو کشور دور ماندهسیستم تعلیق هم در جلو خودرو وجود دارد و هم در عقب ولی از آنجایی که تعلیق عقب بسیار پیچیده تر و مهم تر از جلو است ، فقط به تعلیق عقب خودرو می پردازیم. زمانی که اقدام به چرخیدن می کنید چرخهای جلو با استفاده از فرمان تغییر زاویه می دهند ولی برای اینکه هندلینگ و پایداری خودرو افزایش یابد باید چرخهای عقب نیز متناسب با زاویه پیچ و سرعت خودرو و ... تغییر زاویه دهند تا تعادل خودرو را حفظ شود






سیستم تعلیق عقب L90 از نوع میله پیچشی می باشد که اصلا عملکرد مناسبی ندارد و حتی می توان آن را با پیکان مقایسه کرد. در تندر تکانه ها و ناهمواری های جاده از یک چرخ به چرخ مجاور انتقال می یابد و این درحالی است که ناهمواری ها باید توسط هر چرخ به خوبی جذب شده و و به دیگر چرخها و مخصوصا به اتاق و نهایتا سرنشین انتقال نیابد.بدون شک بزرگترین عیب تندر و همچنین قدیمی ترین قسمت این خودرو از لحاظ طراحی ، سیستم تعلیق آن است. عدم تعادل این خودرو در پیچ ها و سرعت های بالا نتیجه عملکرد نامطلوب این مجموعه می باشد.


در مقابل سیستم تعلیق مگان Multi Link یا اتصال چندگانه است که به عنوان بهترین سیستم تعلیق مکانیکی برای عقب خودرو شناخته می شود (البته در خودروهایی که از فنر و کمک فنر استفاده می کنند(در خودروهای Citroen که سیستم تعلیق آنها از نوع هیدرولیکی می باشد ، مولتی لینک استفاده نمی شود.لازم به ذکر است در خودروهای گران قیمت تر و پیشرفته تر از ترکیب سیستم های فوق استفاده می شود.مولتی لینک نیز انواع متفاوتی دارد و هر شرکتی با توجه به دانش فنی که دارد نوعی از آن را اختراع و مورد استفاده قرار می دهد. مثلا سوناتا 2008 نیز از مولتی لینک استفاده می کند ولی قسمت عقب آن خشک است (اصطلاحا کوبش دارد) و در مانور های سنگین و پیچ ها عقب آن دچار انحراف و سرخوردگی می شود در حالی که عقب مگان در عین اینکه بسیار نرم است در مانورهای سنگین نیز سر نمی خورد.البته تعلیق عقب سوناتا 2009 تغییراتی داشته ولی کماکان مشکل لیز رفتن عقب خودرو پابرجاست. به نظر می رسد هیوندای سیستم تعلیق سوناتا را اصلاح نکرده و فقط به استفاده از کمک های نرم تر افاقه نموده باشد.



برای بهتر مشخص شدن پایداری خودروها، اقدام به آزمایش آنها در سر پیچ می نماییم (یکبار 180 درجه به چپ پیچیده و سپس 90 درجه به راست)

ابتدا سراغ مگان می رویم : با شتاب مثبت و دنده 2 به سوی پیچ حرکت کرده و با سرعت 70 کیلومتر وارد پیچِ میدان می شویم ، البته بدون اینکه اقدام به ترمزگیری نماییم. جلوی خودرو رو به پایین می رود و بدنه خودرو کمی به سوی خارج پیچ متمایل می شود و انحراف جزیی چرخهای عقب ملموس است. صدای لاستیک ها بلند می شود ولی به راحتی زاویه 180 درجه ای پیچ را پشت سر می گذاریم و با همان سرعت در جهت مخالف گردش کرده (حدود90 درجه) و آزمایش را با موفقیت به پایان می رسانیم. توجه داشته باشید برای انجام چنین مانورهایی باید با دنده سنگین حرکت کرد تا نیروی رو به جلو ، زیاد باشد وگرنه خودرو کاملا از کنترل خارج می شود. مثلا اگر با دنده 3 و سرعت 70 کیلومتر وارد همین پیچ شوید عقب خودرو به مراتب بیشتر سر می خورد و خودرو از کنترل خارج خواهد شد و در بدترین حالت ، ممکن است نیم دور ، دور خودتان بچرخید.


با استفاده از گوگل ارث موقعیت محل و سرعت خودرو را مشخص کرده ایم




حال نوبت به L90 می رسد : به خاطر احتمال چپ شدن ابتدا با سرعت ثابت 40 کیلومتر وارد پیچ میدان می شویم و به محض ورود به پیچ ، پا را تا ته روی پدال گاز می فشاریم و سرعت خودرو به 47 کیلومتر می رسانیم. بدون اینکه عقب خودرو دچار انحراف شود پیچ میدان را طی می کنیم(مهمترین دلیل سرنخوردن عقب L90 طول کمتر و فاصله دو محور کوتاه تر می باشد و از همه مهم تر سرعت کمتر می باشد کما اینکه اگر با 70 کیلومتر وارد پیچ فوق می شدیم مطمئنا خودرو واژگون می شد.

تفاوت های دیگری نیز در این حرکت آزمایشی وجود داشت از جمله اینکه بدنه L90 نسبت به مگان بیشتر می خوابد یا به عبارتی به خارج پیچ، بیشتر متمایل می شود. در این سرعت و مانور تا استانه چپ شدن پیش رفتیم.)


تا اینجای کار 180 درجه تغییر مسیر داده ایم سپس با سرعت حدود 50 کیلومتر فرمان را به سمت راست می گردانیم تا پیچ دوم را طی کنیم و از میدان خارج شویم که ناگهان یکی از چرخهای عقب کاملا از جا بلند شد و خودرو در آستانه چپ شدن قرار گرفت. با کمی کاهش سرعت و یک نیم فرمان خودرو را به کنترل درآورده و خطر دفع شد.(در قسمت پایانی آزمایش، بعد از اینکه خودرو تا حدودی به بغل خوابید یکی از چرخهای عقبش از زمین بلند شد و این در حالیست که چرخهای جلو که از سیستم تعلیق مک فرسون بهره می برند به راحتی از پس چنین مانوری بر آمدند)


بد نیست این نکته را یاد آوری کنیم که خودرو مگان در سرعت های بالاتر از این هم واژگون نخواهد شد و نهایتا کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود و ممکن است با جدول کنار خیابان و ... برخورد کنید.

سوزوکی نیز در چنین پیچی خیلی به سمت خارج پیچ متمایل می شود به طوری که راننده حس می کند در آستانه واژگونی قرار دارد ولی هیچ یک از چرخهای خودرو چسبندگی شان را از دست نمی دهند و عقب خودرو ذره ای منحرف نمی شود. این به دلیل تعلیق مولتی لینک پیچیده سوزوکی می باشد.البته چهار چرخ متحرک بودن نیز در این امر بی تاثیر نیست.این را گفتم که بدانید اگر خودرویی در پیچ زیاد متمایل شد الزاما بدین معنا نیست که خودرو در آستانه واژگونی قرار داردنکته مهم: ورود به پیچ با سرعت 50 کیلومتر برای سوزوکی متصور است ، با 70 کیلومتر مطمئنا واژگون خواهد شد


بررسی سیستم خنک کننده :

بی شک یکی از برتری های خودروهای خانواده رنو ، نسبت به دیگر خودروهای حاظر در بازار ایران )حتی نسبت به تویوتا کمری که در کلاس بالاتر قرار می گیرد و مخصوص آب و هوای گرم منطقه خاورمیانه تولید شده( رادیاتور و سیستم خنک کننده آنها می باشد.هر دو خودور مگان و L90 در گرم ترین فصل سال و سخت ترین شرایط رانندگی از جمله استفاده از کولر در سربالایی ها و ... قادرند به خوبی حرارت موتور را دفع کنند ، به طوری که آمپر آب حتی یک میلیمتر از جایش تکان نمی خورد. درست برعکس موتورهای داغ پژو که با مشکل افزایش دما روبه رو هستند (یکی از دلایل اصطحلاک بالای موتورهای پژو حرارت بالای آنهاست)


ترمزها و ایمنی :

ترمزهای جلو و عقب مگان از نوع دیسکی می باشد و از ABS و EBD بهره می برند.ترمز مگان در کلاس خود و همچنین کلاس های بالاتر از خود بهترین است. توان ترمز گیری مگان با هیچیک از خودروهای زانتیا و 206 تیپ پنج و مزدا 3 و کمری و ... قابل مقایسه نیست. پدال ترمز از تمام خودروهای فوق الذکر نرم تر است و حس امنیت و پایداری به راننده منتقل می کند.همچنین جنس لنت های این خودرو با تمام خودروهایی که دیده اید تفاوت دارد و نرم تر از آنهاست به طوری که بعد از یک ترمز شدید می توانید براده های برداشته شده از لنت را در رینگ خودرو مشاهده کنید. همین امر موجب شده لنت ها زود تمام شود ولی شما را از بسیاری از خطرات و تصادفات احتمالی مصون می دارد


ترمزهای لوگان در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای می باشد و طبعا فقط چرخهای جلوی آن مجهز به ABS , EBD می باشند. توان ترمزگیری آن از 206 تیپ 3 بیشتر و از تیپ 5 کمتر می باشد و در مقابل ترمزهای زانتیا و مزدا 3 هم که حرفی برای گفتن ندارد چه برسد به مگان.همچنین در ترمزگیری شدید دماغه خودرو خیلی پایین می رود که اصطلاحا به آن شیرجه می گویند و می تواند کنترل خودرو را بهم بزند. ترمزها در سرعت های بالاتر از 140 کیلومتر جوابگو نیستند ولی ترمز مگان در سرعت 175 کیلومتر نیز به خوبی عمل می کرد و حس ترمزگیری بسیار خوب بود.




مطلب فوق از آن جهت ارائه گردید تا خوانندگان محترم از قابلیت های فنی دو خودرو اطلاع پیدا کنند . قابلیتهایی که بدون شک با یک دور زدن با خودروهای مذکور متوجه آن نخواهید شد و در اثر استفاده روزمره و مداوم به آن پی می برید و خوانندگان نیز متذکر این نکته باشند که به صرف اینکه هر دو خودرو از موتورهای شبیه به هم بهره می برند نمی توان آنها را با هم مقایسه کرد و خودروهای مذکور از لحاظ توانایی های دینامیکی و تکنولوژیکی با یکدیگر تفاوتهای اساسی دارند.البته در طول مقاله تکنولوژی های منحصر به فرد و بالای رنو را نیز به رخ خانواده پژو در ایران کشیدیم.خودرو مگان را به مدت 4 ماه و 9000 کیلومتر و L90 را یکسال ونیم و 30/000 کیلومتر در اختیار داشتم و مقاله فوق حاصل استفاده طولانی مدت و روزمره از دو خودرو است



در پایان باید بگویم اساسا لوگان برای این منظور طراحی و ساخته شده تا شما از منزل تا محل کار را با خودرویی که از نظر کیفی مناسب است طی کنید و این خودرو اصلا برای لذت رانندگی مناسب نیست. در بسیاری از مواقع مقایسه L90 و 206 و 405 و مگان و ... کار درستی نیست. هر خودرو برای کاری طراحی شده و معایب و محاسن خود را دارد.این خریدار است که باید با توجه به نیاز خود یکی از خودروهای موجود را انتخاب کند.


تاریخ ارسال: شنبه 30 آبان 1388 ساعت 08:28 ب.ظ | نویسنده: محمد حسن مهرابی | چاپ مطلب
نظرات (9)
جمعه 12 شهریور 1395 02:24 ب.ظ
حمید [ ]
امتیاز: 2 0
لینک نظر
سلام مهندس جان. واقعا از مطالب جنابعالی استفاده میکنم و از این همه بلوغ فکری و تفکر جمعی و بالندگی جنابعالی و این همه وقتی برای کمک به دیگران میگذارید خوشحالم کاش تعداد افرادی مثل جنابعالی در ایران بیشتر بشه

و اما خودم بین خرید ساندرو اتوماتیک و تندر 90 اتوماتیک موندم شما کدام را پیشنهاد می کنید؟
برداشتی که من از خوندن برخی سایتهای تست خودرو داشتم اینه که از نظر کیفیت و کارایی خصوصا گیربکس و موتور تفاوت دارند و تندر اتوماتیک ارجحه آیا تایید می کنید؟ (با توجه به اینکه یکی در ایران خودرو (تندر اوتوماتیک) و ساندرو در پارس خودرو (سایپا) تولید میشه و اینکه ساندرو در اصل تولید رنو نیست بلکه محصول Dacia رومانی هست)

ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ:
با سلام هر دو خودرو در اصل تولید خالص رنو نیستند و به غیر از موتور و گیربکس بقیه قسمت ها از جمله پلت فرم و تعلیق همگی در داچیا انجام شده است

جالبه بدونید در خود اروپا l90 با مارک داچیا عرضه می شود تا به برند رنو ضربه نزند چون حارج از ایران به این ها ماشین نمی گویند - بگذریم

تندر 90 اتومات از نظر من هم بهتر است چون اولا ساندرو از نظر طراحی واقعا زشت تر و نا متوازن تر است - شاید خانم ها از ساندرو بیشتر خوششان بیاید ولی ساندرو واقعا ماشین بی قواره ای است - هر قدر به نمای جانبی و تناسبات چراغ های جلو و عقب نگاه می کنم دلیلش را نمی فهمم که چرا اینجوری طراحی کرده اند - انگار پروژه دانشجویی بوده
پنج‌شنبه 4 شهریور 1395 11:27 ب.ظ
مهران [ ]
امتیاز: 1 1
لینک نظر
متشکرم از شما.
اما اصلا هندلینگ و سیستم تعلیق این ماشینا با خودروهای ژاپنی مثل تویوتا و.مزدا قابل مقایسه نیست. اونهم یکی مثل تویوتا کمری که سیستم پایداری الکترونیک اتوماتیک دارن که حتی تو مشابه های ساخت اروپا و آمریکا هم به این دقت نیست.
پاسخ:
سلام
مزدا یکی از سلاطین سیستم تعلیق در جهان است ولی چجوری به این نتیجه رسیدید که کمری سیستم تعلیق خوبی دارد نمی دانم

تعلیق عقب کمری یک افتضاح به تمام معنا بود (مدل های سال 2007 تا 2010 تعلیق عقبشان فنر لول بود و مولتی لینک نبود - البته بعید می دانم فرق اینها را بدانید - حتما بیشتر مطالعه کنید)

سیستم پایداری الکترونیکی یک سیستم کمکی است و اصلا نمی توان نقایص تعلیق را با آن پوشش داد - ESC و TSC و ESP همگی سیستم های ایمنی و کمکی هستند و قرار نیست لگنی مثل کمری با این سیستم ها پا به پای کیا کادنزا مانور دهد

بنده همه ماشین هایی که شما میگید را داشته ام و باید بدونید که اگر در مانور عقب کمری در برود یا لیز بخورد دیگر هیچ کس نمی توان آن را جمع کند - کمری مثل یک خرس تنبل و درشت اندام است که در پیچ ها مثل یک گاو نافرمانی می کند

اما در مقابل کیا کادنزای 1750 کیلویی را داریم که با 200 300 کیلو اضافه وزن نسبت به کمری مثل مزدا 3 چست و چابک است و مانور پذیری آن واقعا چشمگیر است
اگر با کمری چنین مانور هایی بدهید حتما سر از باقالی در می آورید

در مورد سیستم های کنترل پایداری همین بس که تا کنون مشابه کادنزا را ندیده ام - یک بار که خودرو از کنترل خارج شد ، خودرو با کنترل گاز و ترمز چرخ ها به صورت ضربدری کاملا به حالت پایدار در آمد و هر ماشین دیگری بود به جدول خیابان برخورد می کرد و کاملا داغون میشد
مشابه سیستم کنترل پایداری گرنجور و کادنزا فقط در خودروهای آلمانی یافت می شود و ژاپنی ها حتی به گرد پایشان هم نمی رسند (مخصوصا تویوتا که فقط برای تاکسی و مصارف عمومی ماشین می سازد)

سیستم پایداری خودروهای ژاپنی و کره ای حتی به گرد آلمانی هایی نظیر بنز و بی ام و و آئودی نمی رسند - دقت کنید حتی به گرد - اصلا ژاپنی ها فلسفه کاری شان این نیست که بهترین باشند

الان تمام صنعت خودرو سازی ژاپن پونی کار تولید می کند - خودروی ارزان که همه مردم بتوانند بخرند - همین - مال همین است که هیچ خودروی هیجان انگیزی در ژاپن تولید نمی شود چون آنها اصلا دنبال این قضیه نیستند ولی بر عکس آنها کره دنبال ارائه بالاترین کیفیت و آپشن و زیبایی در کنار بهترین قیمت است و می بینید که هر روز یک خودروی زیبا رو نمایی می کنند که از نسل قبل خود خیلی بهتر است ولی ژاپنی ها مدام نسل های تکراری و بی آپشن و به دور از زیبایی رو نمایی می کنند که بعضی از آنها مثل کمری 2012 تا 2015 واقعا چشم را آزار می دادند - خیلی ها می گفتند چرا اینجوریه آخه!!!!

واقعا چرا مردم ایران فکر می کنند هوندا و تویوتا و مزدا و ... یکی هستند چون همگی ژاپنی هستند؟؟؟

نمیشه ماشین را بر حسب کشور تقسیم بندی کرد - مثلا الان رنو را می گویند اروپایی اصیل

آخه اروپایی شد حرف - یه جوری رنو را هم ردیف بنزو بی ام و قرار می دهند که انگار مردم اسب هستند و فرق بین pony car و luxury car را نمی فهمند - رنو یک خودرو ساز درجه 2 اروپایی است و کیفیت محصولاتش هم به کره ای ها هم نمی رسد چه برسه به آلمانی ها
مردم ایران باید بفهمند که پونی کار یا خودروی مردمی کیفیت آنچنانی ندارد و لوکس هم نیست ولی وقتی مردم خودرو ها را به ژاپنی و اروپایی تقسیم می کنند همین می شود دیگر
(دوستانی که درکی از جملات ندارند و اصلا متن را متوجه نمی شوند دقت کنند که گفتم خودورساز درجه 2 اروپا - یعنی اونجا درجه 2 است ولی در کشور عقب افتاده ایران می شود درجه 1 ما - پس قاطی نکنید که آی تاحالا ماشین های رنو خوب بود و حالا شد درجه 2 - تو ایران رنو حکم هواپیمای شخصی در آمریکا را دارد - بخرید و لذتش را ببرید)
دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 11:33 ب.ظ
میلاد [ ]
امتیاز: 2 0
لینک نظر
با عرض سلام وخسته نباشید باید بگم که این مقاله بسیار عالی بود
دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 09:16 ق.ظ
حسن [ ]
امتیاز: 1 2
لینک نظر
206 جزو بهترینهاست هرچند مدلهای 89 به بعد مخلوطی از چین وایرانه خیلی لوکستر وراحتتر از ال90 هست ولذت رانندگی با ان خیلی بیشتره هرچند خودم تندر دارم
پاسخ:
206 راحت تر از تندر 90 هست؟؟؟؟؟؟

تندر 90 کمک ها و صندلی های بهتری دارد

بد نیست بدانید صندلی های 206 اصلا ارگونومی نیستند و باعث بواسیر می شوند

چون طراحی نشیمن صندلی 206 مشکل دارد و ابر کمی دارد و بعد از نشستن دچار فرو رفتگی می شود - این شرایط برای کسانی که مدت زمان زیادی پشت فرمان می نشینند کاملا مشکل ساز است و هر کسی را می توانند دچار خون ریزی و مشکل کنند - متاسفانه در ایران به این نکات ریز توجهی نمی شود و ایرانی ها هم هیچ وقت دلیل اینکه در مسافرت یا مسافت های طولانی دچار درد در ناحیه مقعد می شوند را نمی فهمند

--------

تنها موردی که درست است اینه که 206 طراحی ظاهری بهتری دارد و از نظر هندلینگ هم یک سرو گردن از تندر بالاتر است - همین

در مقاله هم تاکید شده که تندر 90 برای لذت رانندگی نیست و فقط برای کسانی ساخته شده که فرق بد و خوب را می فهمند و می خواهند از یک رانندگی آرام و مطمئن برخوردار باشند و هیچ وقت با خودرو لایی نمی کشند - افراد متشخصی که از قضای روزگار پول ندارند یک سدان لوکس بخرند

ولی بی پول بودن باعث نشده شعورشان کم شود و زباله های چینی و ایرانی بخرند!!!!!
جمعه 25 دی 1394 09:52 ق.ظ
حسن [ ]
امتیاز: 2 1
لینک نظر
مقایسه بسیار خوبی بود ممنون

کاش در مورد کمی پیچیدن چرخ عقب وارد جزییات می شدید واز نظر علمی بیشتر توضیح می دادید(با رسم شکل)
تعلیق جلو چی؟
پاسخ:
با سلام

اکثر سیستم تعلیق های عقب مولتی لینک تا حدودی در هنگام پیچیدن تغییر زاویه می دهند
یعنی مثل درشکه یا پیکان نیستند که چرخ های عقب کاملا ثابت باشند و هیچ چرخشی به طرفین نداشته باشند

تعلیق های مولتی لینک مکانیکی در هنگام پیچیدن به سمت خلاف جهت پیچ گردش می کنند و باعث می شوند بتوان پیچ را تیز تر طی کرد و به عبارتی پیچ را مثل دست کشیدن طی کنید

این نوع تعلیق ها که 99 درصد ماشین ها را در بر میگیرند وقتی که تند میپیچید با انحراف چرخ های عقب حالتی مشابه کشیدن ترمز دست را تداعی می کنند
وقتی در هنگام پیچیدن کمی دستی را بالا بکشید عقب خودرو به راحتی به سمت خارج مسیر پیچ منحرف میشود و کافی است با دنده سنگین و پر گاز حرکت کنید (در این حالت باید حداکثر گشتاور موتور را در اختیار داشته باشید) تا با حداکثر سرعت پیچ را طی کنید

لیز رفتن کنترل شده عقب خودرو باعث بهبود هندلینگ خودرو می شود و تمام کسانی که دریفت می کنند بدون ترمز دستی کاری از پیش نخواهند برد

حال برویم سراغ سیستم تعلیق الکترونیکی مولتی لینک bmw که در سدان های بزرگ سایز این کمپانی مثل سری 7 که طول و فاصله دو محور خیلی زیادی دارند به کار می رود

یک خودروی 5 متری و سنگین وزن را نمی توان با ترمز دستی یا سیستم تعلیق مکانیکی کنترل کرد و به همین خاطر بی ام و از سیتسم تعلیق الکترونیکی منطبق با چرخ های جلو بهره می برد
یعنی چرخ های عقب هم تا 3 درجه به سمت چرخ های جلو گردش دارند
یعنی اگر فرمان را به سمت چپ می دهید چرخ های عقب هم تا 3 درجه به سمت چپ می چرخند تا خودرو پیچ را به صورت برشی طی کند

بدین ترتیب از در رفتن عقب خودرو هم جلوگیری می شود و بر عکس تمام خودروهای دیگه عقب خودرو نه تنها در نمی ره بلکه با گردش به سمت پیچ می توانید تند ترین پیچ ها را با سرعت زیاد طی کنید

به این سیستم در بازار ایران فرمان چرخ های عقب یا فرمان عقب می گویند که در بین بنگاهی ها شایع است - اسمی که خود شرکت بی ام و روی آن گذاشته است را خاطرم نیست
سه‌شنبه 5 آبان 1394 11:25 ق.ظ
مهدی [ ]
امتیاز: 3 1
لینک نظر
سلام
ممنون از راهنمایی هاتون .
به نظر شما با رنج قیمتی ماشین مثل تندر 90.بهتره تندر 90 بگیرم یا 206 صندوق دار یا هر ماشین دیگه ای تو این رنج قیمت.
البته خودتون می دونید که تو ایران یه ماشین هم برا مسافرته هم داخل شهر و هم تفریح.
تندر 90 اتومات چطوره هم از لحاط هزینه هم کیفیت؟
ممنون
پاسخ:
تندر اتوماتیک یکی از بهترین گیربکس های اتومات را در این رنج قیمت دارد
گیربکس اتومات 206 که افتضاح است و در کمتر از 30 هزار کیلومتر به مشکل می خورد و نهایتا هم حدود 80 هزار کیلومتر کار می کرد و بعد هم باید تعویض میشد

گیربکس خودروهای چینی هم که از 206 افتضاح تر است
چینی ها در تولید گیربکس دستی هم به شدت مشکل دارند چه برسه به گیربکس اتومات
یکشنبه 25 مرداد 1394 12:29 ب.ظ
علی [ ]
امتیاز: 2 1
لینک نظر
سلام
بسیار از این مقاله و دقت نظر حضرتعالی لذت بردم. بنظربنده در این مقاله فقط تجربه شخص نقش نداشته و احتمالا شما بر مکانیک و سایر علوم مربوط به ساخت خودرد نیز مسلط بوده اید.نظر حضرتعالی را برای خرید خودروهای زیر 50 میلیون خواستارم.
بسیار سپاسگزارم
پاسخ:
نظر من در این رنج قیمت کاملا واضح و قطعی است
بنده هیچ یک از خودروهای داخلی را داخل ماشین به حساب نمی آورم و تنها ماشین استاندارد در این رنج قیمت تندر 90 است که نمونه اتوماتیک آن هم بخاطر افت محسوسی که کرده به گزینه خوبی تبدیل شده است
جمعه 28 فروردین 1394 03:15 ب.ظ
مهدی [ ]
امتیاز: 2 1
لینک نظر
مرسی واقعا خوشم اومد
سه‌شنبه 22 تیر 1389 01:34 ب.ظ
دانیال [ ]
امتیاز: 2 1
لینک نظر
خیلی خوب بود
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد