X
تبلیغات

همه چیز در مورد کامپیوتر و برنامه های کاربردی

آموزش کامپیوتر موبایل اینترنت تبلت و برنامه های جانبی

گزارش کارآموزی - حسابداری کامپیوتری دارایی

با سلام 

چون مطلب حسابداری کامپیوتری دارایی هم به کامپیوتر مربوط می شود و هم به حسابداری ُ می توانید آن را به عنوان گزارش کارآموزی رشته کام پیوتر و هم رشته حسابداری ارائه نمایید.  

لازم به ذکر است فونت گزارش کارآموزی zar  و با اندازه 15 یا 16 باشد

 

مطالبی که ارائه شده شامل چند بخش می باشد : 

۱ - مقدمه : که شامل بیوگرافی محل کار آموزی می باشد و کمی هم از خودتان چاشنی آن کنید. 

 

حال به شرح نرم افزار حسابداری مالیاتی می پردازیم :
 از آنجایی که نرم افزار مناسب برای این منظور در بازار موجود بوده این شرکت از نرم افزار نوین استفاده نموده که به طور اختصاصی طراحی نشده ولی علاوه بر اینکه اکثر نیازهای این شرکت را پوشش می دهد امکانات بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در آینده ممکن است به کار آید. به هر حال بحث ما بررسی تخصصی سیستم های حسابداری نیست چون اساسا من در زمینه حسابداری مطالعه ای نداشته ام و من در این شرکت به عنوان یک اپراتور به کارآموزی مشغول شده بودم. در طی این دوره من کار پیچیده ای نداشتم و کارم بیشتر روتین بوده است. و در طی این مدت من اسناد را به صورت کاغذی و دستی دریافت نموده و در کامپیوتر وارد می نمودم. و به منو ها و گزینه های محدودی دسترسی داشتم ( در ادامه این منو ها را توضیح خواهم داد.)
در پایان باید بگویم هرچند کار روتینی را در طی این مدت انجام دادم ولی در نتیجه مدت زمان نسبتا طولانی که به این کار مشغول بودم تبهر و تسلط کافی در اپراتوری حسابداری دارایی بدست آوردم.
 

۲ - متن اصلی : که شامل توضیحات مختصری در مورد حسابداری دارایی (مالیاتی) می باشد و در ادامه آن منو های برنامه نوین توضیح داده شده که البته این قسمت از مقاله کامل نیست و می توانید بقیه منو ها را هم توضیح دهید. 

 

اهداف حسابداری دارایی :

طبق قوانین ایران و تمام کشورهای جهان فروشندگان و تولید کنندگان بر اساس میزان فروش و تولید کالا درصدی از سود خالص خود را به عنوان مالیات بر در آمد به دولت می دهند. اطلاعات مربوط به فروش و فعالیت اقتصادی ، در آخر هر سال مالی در دفاتر پلمپ شده به اداره دارایی تحویل می شود. لازم به ذکر است هزینه های جاری مثل حقوق کارمندان و اتوماسیون اداری از سود خالص کسر شده و در نتیجه میزان مالیات به طور قابل توجهی کاهش می یابد.مثلا اگر شرکتی 000/000/1 تومان سود کرده باشد و 000/100 تومان حقوق کارمندش را داده باشد - مالیات از 000/900 تومان گرفته می شود

توضیحات نرم افزار:
این نرم افزار تحت DOS بوده و کمی با ویندوز مشکل دارد و بعد از باز کردن نرم افزار لازم است آن را در  حالت تمام صفحه قرار داده و سپس با فشار دادن کلیدهای ctrl + 0 نسبت به فعال سازی فارسی ساز اقدام شود
نام نرم افزار : نوین
ورژن : 2.50


 تشریح منوها :

وارد کردن نام برای جساب - بالای تمام اسناد این نام درج می شود.
منوی خروج > عنوان موسسه > وارد کردن نام

نکته مهم : در هر یک از حالت های مشاهده ائم از دفتر کل یا معین یا روزنامه می توان با کلید F4 اقدام به چاپ محتویات صفحه کرد. لازم به ذکر است کلیه برنامه های تحت داس قابلیت کار با چاپگرهای لیزری را نداشته و عمل چاپ را فقط با چاپگرهای سوزنی می توانند انجام دهند. این نرم افزار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای چاپ نیاز به چاپگر سوزنی اپسون LQ300 داریم

منوی پرونده - زیر منوی سند حسابداری :

ایجاد سند جدید  با استفاده از گزینه تنطیم سند حسابداری
برای زدن سند حسابداری باید کد حساب را وارد کنیم. این کد می تواند ، کد یک حساب کل (سه رقمی) یا حساب معین (شش رقمی) باشد.
کد شش رقمی از دو جز سه رقمی تشکیل می شود که سه رقم اول آن کد کل حساب است و سه رقم دوم کد معین حساب است. اگر کدها را به خاطر ندارید بدون وارد کردن هیچ کدی کلید اینتر را بزنید تا لیست حساب های کل ظاهر شود.
نکته : برای جابجایی میان قسمت های مختلف برنامه اینتر می زنیم.
نکته قابل توجه در این نرم افزار و کل نرم افزار های حسابداری این است که کاربر فقط سند را وارد می کند و نرم افزار خودش دفتر روزنامه و کل را ایجاد می کند

اصلاح یک سند حسابداری :
با استفاده از این گزینه می توانیم به اصلاح اسناد بپردازیم به طوری که پس از انتخاب این گزینه شماره سند درخواست می شود و با وارد کردن شماره سند مورد نظر به اصلاح سند موردنظر می پردازیم

حذف یک سند حسابداری :
با استفاده از این گزینه می توانیم اسناد را حذف کنیم به طوری که پس از انتخاب این گزینه شماره سند درخواست می شود و با وارد کردن شماره سند موردنظر آن سند حذف می شود.

ایجاد فضای خالی جهت درج سند :
به طور مثال اگر 10 سند وارد کرده باشیم و بخواهیم بعد از سند شماره 3 یک سند جدید وارد کنیم از این گزینه استفاده می شود. سند وارد شده شماره 4 می شود و به بقیه سند ها یک شماره اضافه می شود و سند آخر شماره 11 می شود.
نکته : این کار ممکن است باعث از بین رفتن سندهای دیگر شود به همین خاطر نرم افزار پیغامی می دهد مبنی براینکه قبل از انجام این عملیات از اطلاعات پشتیبان تهیه نمایید.

شماره گذاری مجدد اسناد حسابداری :
در طول زمان و پس از مدتی کار کردن با نرم افزار ممکن است نیاز داشته باشید تعدادی از سندها را حذف کنید.پس از حذف سند با استفاده از گزینه مربوطه شماره آن خالی می ماند ، چون نرم افزار به طور اتوماتیک شماره سند ها را کم نمی کند تا اگر اپراتور خواست به یک شماره سند خاص که از قبل مدنظر داشته مراجعه نماید سردرگم نشود.
اگر بخواهیم شماره گذاری اسناد بدون در نظر گرفتن سندهای حذف شده انجام شود از این گزینه استفاده می کنیم. بدین ترتیب بعد از انتخاب این گزینه تمام سند ها پشت سر هم قرار می گیرند و شماره خالی بین اسناد باقی نمی ماند.

مرتب سازی اسناد به ترتیب تاریخ :
با استفاده از این گزینه می توانیم اسناد را به ترتیب تاریخ وارد شدنشان در سیستم مرتب کنیم.

مرتب سازی اسناد به ترتیب شماره :
با استفاده از این گزینه می توان اسناد را به ترتیب شماره مرتب کرد.

قطعی کردن اسناد حسابداری :
فطعی کردن اسناد باعث می شود فرمت اسناد به شکلی تغییر کند که اپراتور من بعد فقط بتواند آنها را رویت کند و هیچ کاربری ، حتی مدیر سیستم دیگر قادر به حذف یا اصلاح سند نخواهد بود.
برای مشخص شدن محدوده اسناد مورد نظر ، سیستم پیغامی می دهد مبنی براینکه "تا چه شماره سندی؟"
این خاصیت شبیه صفت read only برای فایهای ویندوز یا قابلیت Freeze کردن ستونهای access می باشد.

عملیات بستن حسابها و انبار :
این گزینه حسابها و موجودی انبار را به دوره سال بعد منتقل می کند مثلا اگر کسی بدهکار یا بستانکار باشد حسابش در سال قبلی صفر شده و بدهی او به سال بعد انتقال می یابد.

منوی پرونده - زیر منوی رویت اسناد حسابداری :

مشاهده سند به فرم عادی:
در این حالت سندها را به طور کلی مشاهده می کنیم و جزئیات در آن نمایش داده نمی شود.

مشاهده سند با درج نام حسابها :
در این حالت اطلاعات حسابها به همراه شرح کامل آنها نمایش داده می شود. یعنی نشان می دهد که مبالغ دریافتی و پرداختی بابت چه چیزی بوده است.

مشاهده سند با مبلغ جز :
این گزینه هم مثل گزینه قبلی است با این تفاوت که اطلاعات مربوط به دفتر معین را نیز نمایش می دهد.

گزارش شماره اسناد خالی :
با انتخاب این گزینه ، برنامه کل سندهای موجود را بررسی کرده و شماره سندهای خالی را اعلام می کند.

لیست اسناد صادر شده :
این لیست اطلاعات حساب را به طور اجمالی نشان می دهد که شامل شماره سند و تاریخ سند و شرح سند می باشد و در آن مبالغ عملیات اهمیتی ندارد و در نتیجه نشان داده نمی شوند.

بررسی اسناد از نظر تاریخ :
با انتخاب این گزینه فایل اسناد از نظر توالی مورد بررسی قرار می گیرد ودر صورتیکه تاریخ اسناد به ترتیب صعودی نباشد به شما تذکر می دهد.
در بسیاری از موارد دیده شده که اپراتور بدلیل کمبود وقت یا بی دقتی تاریخ ورود به سیستم را اشتباه وارد کرده و به همین دلیل با ثبت سند جدید ، توالی اسناد بهم می ریزد که باعث عدم صحت گزارشات می شود. این قسمت می تواند اینگونه اشتباهات را کشف کند.

چاپ کلی اسناد حسابداری :
این گزینه باعث می شود تمام اسناد حساب داری که تا کنون درج شده به صورت جداگانه چاپ شوند که البته با ذکر شرح و مبلغ و شماره حساب و به طور کامل خواهد بود.

خلاصه سند حسابداری :
این گزینه فقط مانده حسابهای صندوق و بانکها و ... را نشان می دهد وبه طور کلی نشان می دهد که چقدر از صندوق یا بانک برداشت شده و چقدر باقی مانده است.

عملیات چک و بانک :
اینگونه عملیات به دلیل حساس بودن اطلاعات چک ها و بانکها در سیستم انجام نمی شود و به طور دستی و سنتی انجام می شود. زیرا سیستم های کامپیوتری چندان مورد اطمینان نیستند چون هر لحظه خطر ویروسی شدن اطلاعات یا سوختن اطلاعات و ... وجود دارد. بنابراین شرکت فوق ترجیح می دهد اینگونه اطلاعات را به طور دستی در دفاتر وارد نماید تا در صورت خرابی یا ویروسی شدن کامپیوتر ، به این گونه اطلاعات خدشه ای وارد نشود

منوی روزنامه :
مشاهده تمام روزنامه :
با استفاده از این گزینه می توان کل سندهای دفتر روزنامه را مشاهده نمود.

روزنامه از تاریخ ... تا تاریخ ... :
این گزینه برای این به کار می رود که اطلاعات دفتر روزنامه را از یک تاریخ مشخص تا تاریخ مورد نظر مشاهده نماییم.

روزنامه از شماره سند ... به بعد :
این گزینه برای این به کار می رود که اطلاعات دفتر روزنامه را از یک شماره سند خاص تا شماره سند موردنظر مشاهده نماییم

یافتن آرتیکل خاص در روزنامه :
این زیر منو دارای دو گزینه "یافتن شرح خاص در روزنامه " و "جستجوی مبلغ خاص" می باشد که در اولی با دادن یک شرح خاص تمام سند هایی که آن شرح را دارند نمایش داده می شود و در دومی با دادن یک مبلغ خاص تمام سند هایی که مبلغ مورد نظر را دارند نمایش داده می شوند.

روزنامه فقط با مبلغ کل :
که علاوه با نمایش مبالغ بستانکار و بدهکار جمع حسابها را نیز نمایش می دهد که چه میزان بدهکاری یا بستانکاری داریم.

روزنامه با مبلغ جز معین :
همانطور که از اسم این زیرمنو برمی آید ، اطلاعات دفتر روزنامه را به همراه جز معین نمایش می دهد

روزنامه با مبلغ جز معین و تفضیلی :
همانطور که از اسم این زیرمنو برمی آید ، اطلاعات دفتر روزنامه را به همراه جز معین و تفضیلی نمایش می دهد

منوی کل :

رویت یک حساب کل :
با استفاده از این گزینه می توان حسابهای کل بانکها - اسناد دریافتی - اسناد در جریان وصول - اسناد برگشتی - همکاران - مشتریان - مطالبات مشکوک الوصول - سرقفلی - زمین و ساختمان - اسناد پرداختی - بستانکاران - سرمایه - برداشت - در آمد خدمات - سایر درآمدها - هزینه ها و ... مشاهده و چاپ نمود.

رویت قسمتی از یک حساب کل :
با استفاده از این گزینه می توان حساب کل را از یک تاریخ خاص تا تاریخ موردنظر مشاهده کرد.همچنین می توان این کار را بر اساس شماره سند نیز انجام داد.

یافتن آرتیکل خاص حساب کل :
با استفاده از این گزینه می توان عمل جستجو را بر اساس یک شرح خاص یا مبلغ معینی انجام داد

حساب های کل از کد ... تا کد ... :
با استفاده از این گزینه می توان حسابهای کل را از یک کد خاص تا کد موردنظر جستجو کرد.

منوی گزارش:

تراز آزمایشی حسابهای کلی
در اینجا کل سندهای وارد شده را رویت می کنیم.در چاپ معمولی فقط اطلاعات سند فعلی قابل رویت است ولی در اینجا کل سند اسناد وارد شده نمایش داده می شود

گزارشات انبار :
در این قسمت اطلاعاتی از قبیل موجودی انبار و لیست قیمت و لیست سفارشات و کاردکس کالا موجود می باشد.
نکته : برای استفاده از این قسمت باید ابتدا اطلاعات مربوط به انبار را از منوی پرونده تکمیل نماییم.

منوی سیستم :

ورود اطلاعات حقوق و دستمزد:
در این قسمت ابتدا باید پرسنل را تعریف کنیم و سپس برای آنها حقوق مشخص کرده و محل دریافت یا حسابی که از آن حقوق کارمندان پرداخت شده را مشخص کنیم.

معرفی کالاها و نرخها :
در این قسمت با دادن کد و نام کالا آن را در سیستم تعریف می کنیم

افتتاح حسابها :
در این قسمت اقدام به افتتاح حساب می نماییم.که شامل ایجاد حساب کل جدید و افتتاح حساب معین و افتتاح حساب تفضیلی می شود.

حذف حسابها :
حذف یک حساب کل و معین و یا تفضیلی از این قسمت انجام می شود.

پشتیبانی و حفاظت از اطلاعات :
که شامل دو گزینه تهیه پشتیبان روی دیسکت فلاپی و نصب اطلاعات از کپی پشتیبان می شود. همانطورکه پیداست بازیابی اطلاعات نیز از همین قسمت انجام می شود.

بایگانی (سال مالی یا عنوان) :
با استفاده از این گزینه می توانیم از کل اطلاعات پشتیبان تهیه نماییم.بدیهیست با توجه به حجم زیاد اطلاعات این کار در هارد دیسک انجام می شود.

حذف کلی اطلاعات :
برای حذف کل اطلاعات سیستم به کار می رود.

منوی خروج
اعلان سیستم عامل :
این گزینه خط فرمان داس را برای اجرای فرامین اجرا می کند.

دفتر تلفن:
در این قسمت می توان اطلاعات مربوط به مشتریان را قرار داد مثل تلفن - فاکس - آدرس و ...

امکانات مدیر سیستم :
در این قسمت می توان کاربران جدیدی برای سیستم تعریف نمود.و همچنین ساعات ورود و خروج کاربران فعلی نیز در آن نمایش داده می شود.ُ

خروج:
که با استفاده از آن می توان از نرم افزار خارج شد. البته در این نرم افزار پیش بینی شده است که اگر کاربر اطلاعات را ذخیره نکرده باشد در هنگام خروج از کاربر سوال می کند که آیا مایل به ثبت اطلاعات هستید

 

 

۳ - مفاهیم کلی دفاتر مالی : که البته جای کامل شدن نیز دارد 

 

مفاهیم کلی دفاتر مالی

دفتر روزنامه :
در این دفتر نگهداری حساب ها به تاریخ روز است.

دفتر کل :
در این دفتر نمایش اطلاعات به صورت جز به جز است مثلا فقط حساب های بانک را نمایش دهد یا صندوق را.

دفتر معین:
اطلاعات حساب ها با شرح کامل تر و جزئی تر در این دفتر قرار می گیرند.مثلا در دفتر کل فقط می نویسیم بانک ولی در دفتر معین نام بانک نیز درج می شود. مثلا بانک رفاه

نکته مهم : هیچ گاه صندوق یا بانک بستانکار نمی شوند.همیشه باید مانده اش بدهکار باشد
توضیح:  زیرا نمی توان از بانک یا صندوق 2 میلیون برداشت کرد در حالی که فقط 1 میلیون در آن داریم
 

 

۴- مقررات دفتر نویسی دارایی : این قسمت متن آیین نامه های اداره مالیات کشور می باشد که من آنها را تایپ کرده ام و می تواند به خوبی گزارش کارآموزی را پر کند  

 


کلیات:
ماده 1) مقررات این آئین نامه شامل مؤدیانی است که در موعد مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 2/12/1366 و اصلاحیه¬های بعدی آن ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حسب مورد حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان خود را با رعایت مقررات تسلیم می¬نمایند.
تبصره ـ مؤدیان رد انتخاب یکی از رویه های حسابداری براساس استانداردهای پذیرفته شده مجازند و در سالهای بعد باید همان رویه را اعمال نمایند. در صورتی که به جهات مشخصی تغییر رویه داده باشند مکلفند اثرات حاصل از تغییر رویه را بر صورتهای مالی مشخص و طی یادداشتی جداگانه پیوست اظهار نامه به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.
فصل اول:
مشخصات دفاتر قانونی:
ماده 2) دفاتر قانونی مشمول این آئین نامه عبارت است از کلیه دفاتر روزنامه و کل اعم از مشترک یا جدا از یکدیگر و دفتر مشاغل (دفتر درآمد و هزینه) که قبل از ثبت هر گونه عملیات حسابداری در آنها، دفاتر روزنامه و کل مطابق مقررات مواد11 و 12 قانون تجارت مصوب سال 1311 از طرف نماینده اداره ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور مالیاتی ذیربط حسب مورد امضاء، پلمپ و ثبت گردیده و به فارسی و با خودنویس یا خودکار تحریر شده باشد.
تبصره 1 ـ اشتباه در شماره گذاری صفحات و همچنین اشتباهات ناشی از پلمپ دفاتر در مراجع مذکور موجب بی¬اعتباری دفاتر نخواهد بود.
تیصره 2ـ از پلمپ خارج شدن یکی از دفاتر روزنامه یا کل موجب بی¬اعتباری دفاتر نخواهد بود. مشروط بر آنکه ضمن اعلام مراتب به اداره امور مالیاتی، اقدام به پلمپ مجدد مذکور شود یا پس از بستن ذیل آخرین ثبت دفتر قبلی ادامه فعالیت در دفتر پلمپ شده دیگر ثبت گردد.
تبصره 3ـ ادارات امور مالیاتی موظفند فهرست دفاتر ثبت و پلمپ شده واصله از اداره ثبت استاد و همچنین فهرست دفاتر مشاغل ثبت و امضاء شده از ناحیه خود را به ادارت امور مالیاتی مربوط ارسال نمایند.
ماده 3) مؤدیان مشمول این آئین نامه مکلفند برای هر سال مالی، فقط از دفاتر امضاء، پلمپ و ثبت ظرف یک سال قبل استفاده نمایند، مگر اینکه در اثناء سال بعلت تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در اینصورت مجاز هستند دفاتر جدید امضاء، پلمپ و ثبت نمایند و با رعایت مقررات ماده 16 این آئین نامه ادامه عملیات مالی را در دفاتر جدید ثبت کنند. درج تعداد و مشخصات دفاتر مآخوذه برای استفاده در هر سال مالی، در اظهار نامه مالیاتی مربوط به آن سال الزامی است.
ماده 4) دفتر روزنامه دفتری است که اشخاص حقوقی یا خقیقی کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری  به ترتیب تاریخ و وقوع در آن ثبت نمایند.
تبصره ـ نگهداری دفتر روزنامه واحد برای ثبت کلیه عملیات و یا دفاتر روزنامه متعدد برای هر بخش از عملیات مجاز است.
ماده 5) دفتر کل دفتری است که عملیات ثبت شده یا دفاتر روزنامه بر حسب سرفصل یا کد گذاری حساب¬ها در صفحات مخصوص آن ثبت می¬شود به ترتیبی که تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه از آن امکان پذیر باشد.
ماده 6) دفتر مشترک روزنامه و کل دفتری است که دارای ستون¬هائی برای سر فصل حسابهای متفاوت باشد، به طوری که اشخاص حقوقی و حقیقی با ثبت و نگهداری دفتر مذکور بر طبق اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری، بتوانند نتایج عملیات خود را از آن استخراج و حساب سود و زیان و ترازنامه تهیه نمایند.
ماده 7) دتر مشاغل(دفتر درآمد و هزینه) دفتری است که حداقل دارای ستون¬هائی برای درج تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هرینه و دارائی¬های قابل استهلاک باشد و معاملات مذکور به ترتیب تاریخ وقوع درآن ثبت گردد به طوری که در پایان سال تعیین در آمد و هزینه شغلی مودی و تنظیم حساب سود و زیان از آن امکان پذیر باشد.
فصل دوم
سایر دفاتر، سناد حسابداری و مدارک حساب:
ماده 8) دفتر معین دفتری است که برای تفکیک و مجزی ساختن هر یک از حسابهای دفتر کل بر حسب مقتضیات و شرایط حساب ممکن است نگهداری شود. کارت¬های حساب اعم از آنکه بوسیله دست یا ماشین تهیه شده باشد در حکم دفاتر معین است.
ماده 9) سند حسابداری فرمی است که رد آن یک یا چند مورد از معاملات و سایر رویدادهای مالی ومحاسباتی به حساب¬هائی که حسب مورد بدهکار یا بستانکار گردیده تجزیه می¬شود و پس از امضاء موارد اصلاح مندرجات آن قابل ثبت در دفاتر میباشد.
ماده10) مدارک حساب عبارت از مستنداتی است بیانگر وقوع یک یا چند فعالیت یا رویداد مالی یا محاسباتی بوده و اسناد حسابداری و دفاتر بر مبنای آنها تنظیم و تحریر می¬گردد.
فصل سوم
نحوه تحریر و نگهداری دفاتر قانونی:
ماده 11) مؤدیانی که دفتر روزنامه و کل نگهداری می¬نمایند باید کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی ومؤدیات مجاز به نگهداری دفاتر مشاغل(دفتر درآمد و هزینه) باید هر گونه درآمد و هزینه و خرید و فروش دارائی¬های قابل استهلاک خود را طبق مقررات این آئین¬نامه حسب مورد در دفاتر مربوط ثبت کنند ولو آنکه برای نگهداری حساب¬ها از ماشین¬های الکترونیکی و کارت¬های حساب استفاده شود.
تبصره ـ  در خصوص اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بند الف ماده 95 قانون مالیتهای مستقیم، اشتباهات حسابداری در صورت ارائه مستندات مربوط چنانچه بر پایه استانداردهای حسابداری در دفاتر همان سال اصلاح شود به اعتبار دفاتر خالی وارد نخواهد کرد.
ماده 12) مؤدیان مجاز به نگهداری دفتر مشاغل می¬توانند تمام یا قسمتی از درآمد و هزینه¬های مشابه روزانه را تحت یک شماره ردیف در دفتر ثبت نمایند. مشروط براینکه در ستون شرح دفتر، نوع و تعداد آنها را قید و اگر متکی به اسناد و مدارک باشد مشخصات آن را نیز در ستون مزبور درج نمایند. اقلام درآمد و هزینه و خرید و فروش دارائی¬های قابل استهلاک که در خود متعارف متکی به اسناد و مدارک است، می¬بایست پس از ثبت در دفتر و مشاغل، ‌اسناد و مدارم مربوط به ترتیب شماره ردیف دفتر و به نحوی که برای رسیدگی تشخیص مالیات قابل استفاده باشد نگهداری گردد.
ماده 13) در مواردی که دفاتر روزنامه و کل نگهداری می¬شود، کلیه معاملات و  سایر رویدادهای مالی و محاسباتی مربوط و در موارد نگهداری دفاتر مشاغل، درآمدها و هزینه¬ها و خرید و فروش دارائی¬های قابل استهلاک باید در همان روز انجام، حسب مورد در دفاتر روزنامه یا مشاغل ثبت گردد.
تبصره 1ـ تاریخ مذکور در مدارک فاکتور فروش یا خرید و غیره ملاک قطعی تاخیر تحریر شناخته نمی¬شود و هر گاه انجام و ختم این گونه اعمال با توجه به روش و طرزکار موسسه تابع تشریفات و طی مراحی باشد تا موضوع آماده برای ثبت در دفتر مربوط شود، فاصله بین تاریخ فاکتور یا مدارک و روز آماده شده آن برای ثبت در دفتر تاخیر ثبت تلقی نخواهد شد.
تبصره 2ـ تاخیر در نحریر مالیات در صورتی که به منظور سوء استفاده نباشد تا 15 روز به تشخیص اداره امور مالیاتی و بیش از آن به تشخیص هیات 3 نفری موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتی مستقیم مصوب 3/12/66 و اصلاحیه¬های بعدی قانونی بودن دفاتر خللی وارد نخواهدکرد.
تبصره 3ـ در مواردی که دفاتر موضوع این آئین نامه توسط مقامات قضائی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مودی از دسترس مودی خارج شود و صاحب دفتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف سی روز دفاتر جدید امضاء، پلمپ و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید ثبت کند، تاخیر ثبت عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
تبصره 4ـ تاخیر ثبت دفاتر در مورد اشخاص حقوقی جدید التاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا سی روز مجاز خواهد بود.
ماده 14) کلیه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه باید حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل نقل شود.
ماده 15) اشخاص ملزم به نگهداری دفاتر روزنامه وکل که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش¬های حسابداری خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را در صورتی که دارای دفاتر پلمپ شده باشند، حداکثر تا 4 ماه پس از سال مالیاتی و در غیر اینصورت کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی شعبه یا شعب خود را ظرف مهلت سی روز از تاریخ وقوع در دفتر روزنامه مرکز ثبت کنند.
ماده 16) امضاء و پلمپ دفاتر ضمن سال مالی مشروط بر اینکه تا تاریخ امضاء و پلمپ هیچگونه عمل مالی و پولی صورت نگرفته باشد و همچنین تاخیر امضاء پلمپ تا حد مجاز مقرر در تبصره 3 و 4 ماده 13 این آئین نامه در مورد دفتر ورزنامه یا حسب مورد دفتر مشاغل و ماده 14 این آئین نامه در مودر دفتر کل، به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهدکرد.
ماده 17) مؤدیانی که از سیستم¬های الکترونیکی استفاده می¬نمایند، موظفند خلاصه عملیات داده شده به ماشین¬های الکترونیکی طی هر ماه را تحت سر فصل¬های دفتر کل حداکثر تا پایان ماه بعد در دفاتر روزنامه یا مشاغل حسب مورد ثبت نمایند. علاوه بر این بمنظور تسهیل رسیدگی باید دستورالعمل¬های نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده را در اختیار ماموران رسیدگی قرار دهند. ضمناً مؤدیان مذکور مکلفند هر سه ماه یکبار خلاصه عملیات داده شده به ماشین¬های الکترونیکی را حداکثر 10 روز پس از پایان سه ماه به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نمیاند.
فصل چهارم
چگونگی تنظیم صورت های مالی نهایی:
ماده 18) اشخاص حقوقی و مشمولین بند (الف) ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مکلفند صورتهای مالی نهایی خود را با رعایت استاندارد حسابداری شماره یک که از طرف مراجع ذیربط اعلام گردیده و از تاریخ 1/1/1380 لازم الاجرا می¬باشد، تهیه و تنظیم نمایند.
تبصره ـ اشخاص یاد شده مکلفند صورتهای مالی نهایی خود را براساس آخرین استاندارد حسابداری که از طرف مراجع ذیربط اعلام می¬شود، تهیه و تنظیم نمایند.
ماده 19) مشمولین بند(ب) ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مکلفند حساب درآمد و هزینه سال مالی خود که حداقل نشان دهنده فروش کالا، درآمد حاصل از خدمات در ستون درآمد و خرید کالا، هزینه استهلاک دارئیها و جمع سایر هزینه¬ها در ستون هزینه باشند را با درج عملیات(سود یا زیان) تهیه و تنظیم نمایند.
تبصره ـ مودیان یاد شده می¬توانند موجودی کالای فروش نرفته در پایان سال مالی را جزء اقلام هزینه سال خرید منظور نمایند.
فصل پنجم
موارد رد دفاتر:
ماده 20) تخلف از تکالیف مقرر در این آئین نامه در موارد زیر موجب رد دفاتر میباشد.
1 ـ در صورتی که دفاتر ارائه شده از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
2 ـ عدم ثبت یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.
3 ـ تراشیدن، پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده.
4 ـ تاخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز مندرج در تبصره¬های 2 الی 4 ماده 13 و ماده 17 و تاخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در ماده 14 این آئین نامه.
5 ـ عدم ثبت عملیات یا شعب در دفاتر مرکزی طبق مقررات ماده 15 این آئین نامه.
6 ـ در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 13 این آئین نامه در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مؤدی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تائید اداره مالیاتی ذیربط قرار نگیرد.
7 ـ عدم ارائه دستورالعمل¬های نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده در مورد اشخاصی که از سیستم¬های الکترونیکی استفاده می¬نمایند.
8 ـ عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی یا دفتر مشاغل حسب مورد که به شرح ماده 17 این آئین نامه تهیه و تنظیم گردیده با اطلاعات موجود در سیستم های الکترونیکی، در مورد اشخاصی که از سیستم¬های مذکور استفاده می¬نمایند.
9 ـ جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل بمنظور سوء استفاده.
10 ـ عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر امضاء، و ثبت شده نانویس.
11 ـ در صورتی که ثابت شود اسناد ثبت شده در ماشین¬های الکترونیکی ظرف مهلت¬های مقرر در مواد 13،14 و 17 آئین نامه(با در نظر گرفتن مقررات تبصره¬های ماده 13) قطعی شده باشد.
(هر گونه اصلاحات مربوط به عملیات و رویدادهای مالی مربوط به قبل از قطعیت اسناد باید در همان سال از طریق ثبت های حسابداری اصلاح گردد)
12 ـ تهیه و تنظیم صورتهای مالی بدون رعایت مقررات ماده 18 این آئین¬نامه برای اشخاص حقوقی و مشمولین حقوق بند الف ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380.
13 ـ اشتباه حساب حاصل از ثبت عملیات مؤسسه در صورتی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 این آئین نامه اقدان نشده باشد.
14 ـ در صورتیکه مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده ننمایند.
ماده 21) هیت سه نفری حسابرسان موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیتهای مستقیم، در مواردیکه با توجه به دلایل توجیهی مؤدی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استانداردهای حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سری اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی¬نماید، میتوانند نظر خود را مبنی بر قبول دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند.
این آئین نامه در اجرای تبصره(2) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 به پیشنهاد شماره 384/29ـ211 تاریخ 10/1/82 سازمان امور مالیاتی کشور در پنج فصل و بیست و یک ماده و دوازده تبصره در تاریخ 10/1/82 به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی رسید و مقررات آن از اول فروردین سال 82 لازم الاحرا یوده و نسبت به اشخاص حقوقی که سال مالی آنها با سال شمسی منطبق نباشد، رد مورد سال مالی که از 1/1/82 به بعد آغاز میگردد جاری بوده و نسبت به سال مالی قبل از آن مفاد آئین¬نامه قبلی مجری میباشد.  

 

 

۵ - تاریخ سیستم های حسابداری در ایران : یک مقاله که منبع آن را از دست دادم ولی می توانید  منبع آن را از اینترنت پیدا کنید 

 

 تاریخ پیدایش سیستم های حسابداری بی ارتباط با تاریخ تکوین حسابداری نیست چرا که هرکجا در مورد روش ارائه اطلاعات مالی و نحوه تهیه گزارشات صحبت شود، گوینده جهت انتقال نظریات خود ناچار از استفاده از مثال ها و ناگزیر از استناد به روش هایی است که مجموعه این روش ها و سلیقه ها در حقیقت نشان دهنده سیستم خاصی از حسابداری در صنعت یا بخش اقتصادی مورد نظر است.
حتی اساتید صاحب نظر حسابداری نیز در کتاب های خود (به خصوص در کتب حسابداری مدیریت و شعبات آن مانند حسابداری صنعتی) سیستم های خاصی از حسابداری را به عنوان دانش یا فن حسابداری مطرح کرده و ناخودآگاه از روش یا سلیقه خاصی به عنوان اصل و اساس یاد کرده و از آن دفاع نموده اند. حسابداری را در اصل یک سیستم اطلاعاتی می دانند و اما قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری به زمانی مربوط می شود که انسان اولیه با شمارش آشنا شد.
آثار تاریخی به دست آمده از تمدن های باستانی نشان می دهد که در حکومت های نخستین و حتی قبایل و اقوام اولیه نیز برای ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات تجاری و گرفتن مالیات و طرح و پرداخت مخارج حکومتی، روش هایی ابداع شده که اگر شباهتی با حسابداری امروز ندارد ولی نشان از قدمت و سابقه تاریخی این رشته از دانش اجتماعی بشر دارد.
با وجود این سابقه طولانی، عمر حسابداری نوین به قرون وسطی و انقلاب صنعتی در اروپا محدود می شود. عصری که افزایش چشمگیر تولیدات صنعتی، رونق مبادلات تجاری و تولد موسسات و شرکت های بزرگ را به ارمغان آورد. از این تاریخ بود که دیگر اداره کنندگان موسسات و شرکت ها لزوماً صاحبان آن نبودند.
سرمایه گذاران نگران اندوخته هایشان، مدیران در اندیشه ارزیابی عملکردهای خود و دولت ها در فکر تامین مخارج اداره مملکت و بانک ها و موسسات اعتباری نگران وصول مطالباتشان، همه و همه نیازمند اطلاعاتی بودند که فراهم کردن آنها با روش های قبلی ممکن نبود و این عوامل باعث ابداع روش ها، پذیرفتن قراردادها و اصول و موازینی شد که تدوین این اصول و روش ها، حسابداری نوین را پایه گذاری کرد. بررسی تحولات سیستم های حسابداری در ایران خود نیازمند تحقیقی پردامنه است و آنچه در این رساله به آن پرداخته شده، مروری بر مقالات و نوشته هایی است که در این زمینه انتشار یافته و در دسترس بوده است.
▪ تاریخچه سیستم های حسابداری در ایران را می توان در ادوار زیر مورد مطالعه قرار داد:
۱) ایران قبل از اسلام
۲) ایران بعد از اسلام تا دوران قاجاریه
۳) از دوران قاجاریه تا انقلاب مشروطیت
۴) از انقلاب مشروطیت تا اوایل دهه چهل
۵) از اوایل دهه چهل تاکنون
۱) سیستم های حسابداری در ایران قبل از اسلام
از چگونگی سیستم های مالی و نحوه نگهداری حساب ها در ایران قبل از اسلام آثار مکتوب قابل توجهی در دست نیست. آنچه که مسلم است در امپراتوری های هخامنشی و ساسانی حجم بزرگی از فعالیت های دیوانی و حکومتی به گرفتن باج و خراج از حکام ایالات و ولایات و پرداخت موجبات سپاهیان و دیگر عوامل حکومتی اختصاص داشته که جهت نگهداری اطلاعات آن قطعاً سیستم های دقیق و مناسبی وجود داشته است، ولی متاسفانه به جز نوشته های تاریخی معدودی از محققین مانند ویل دورانت در کتاب هایی نظیر تاریخ تمدن، آثار مستند دیگری در این مورد در دست نیست.
طبق این مستندات، در این دوران افرادی که به چشم و گوش شاه موسوم بودند ضمن کارهایی که انجام می دادند مسئله نظارت بر جمع آوری خراج را نیز بر عهده داشتند. این نظام بدون اینکه تغییرات عمده ای در آن ایجاد شود تا قبل از اسلام به همین شکل ادامه داشته است.
۲) سیستم های حسابداری در ایران پس از ظهور اسلام تا دوران قاجاریه
در پی پذیرفتن اسلام روابط و مناسبات اقتصادی همانند دیگر شئون اجتماعی تحت تاثیر تعالیم مقدس اسلام دگرگونی بنیانی یافت ولی این دگرگونی عمدتاً در روابط فردی و ارتباطات تجاری شخصی خودنمایی کرد و در دیوانسالاری حکومت های ایرانی که به جز یکی دو سلسله (صفویان و افشاریان) می توان آنها را حکومت های کوچک محلی نامید نمود مشخصی از قوانین اسلامی دیده نمی شود. شاید دلیل این موضوع عدم اعتقاد حکومت های نخستین اسلامی مانند امویان و عباسیان به اجتهاد در بنیانگذاری روش های مالی و اداری بر اساس تعالیم قرآن کریم و دستورات پیامبران عظیم الشان آن بوده است. به هر تقدیر اطلاعاتی که از دوران اولیه حکومت های اسلامی مضبوط است نشان می دهد برادران برمکی (یحیی و جعفر برمکی) سیستم مالی دقیقی در دربار هارون الرشید ایجاد کرده بودند که در قالب یک دیوان محاسبات عملیات مربوط به ثبت و ضبط عایدات مخارج حکومت وی را انجام می داده است.
۳) سیستم های حسابداری از دوران قاجاریه تا انقلاب مشروطیت
در دوران قاجاریه یک تحول ابتدایی در مورد سیستم های مالی در ایران ایجاد شد که نقطه اوج آن دعوت مستشاران آمریکایی نظیر ژنرال شوراتسکف در امور ژاندارمری و مشخصاً مورگان شوستر در امور مالی بوده و این شخص یک سلسله فعالیت ها در زمینه ایجاد نظام های مالی و مالیاتی را آغاز می کند که به دنبال قتل گریبایدوف و اولتیماتوم دولت روس، دولت ایران به اجبار وی را از ایران اخراج کرده و به کار او پایان می دهد.
بعدها فردی آمریکایی به نام دکتر آرتور میلسپو به ایران دعوت می شود و او سیستم هایی در وزارت دارایی و گمرکات ایجاد می کند که بعضی از این سیستم ها هنوز در برخی موسسات دولتی رایج است. اعطای امتیاز استخراج نفت به ویلیام ناکس دارسی و به دنبال آن تاسیس شرکت نفت ایران و انگلیس و همچنین اعطای امتیاز تاسیس بانک های استقراضی و شاهنشاهی به بیگانگان در اواخر دوران قاجاریه، زمینه را برای ورود روش های مالی و اداری پیشرفته به کشور فراهم ساخته ولی این روش ها تا مدت ها در حصار همین موسسات و بنگاه های اقتصادی باقیمانده و راهی در سایر موسسات و دوایر دولتی یا خصوصی پیدا نمی کند.
۴) سیستم های حسابداری از انقلاب مشروطیت تا اوایل دهه چهل
نطفه حسابداری و حسابرسی نوین با پیروزی انقلاب مشروطه و تصویب قانون اساسی آن بسته می شود. انقلاب مزبور در بحبوحه وخامت شدید اوضاع اقتصادی، کسری بودجه و استقراض های خارجی فزاینده و تشدید حیف و میل های دیوانیان و درباریان، افزایش خودکامگی و دخل و تصرف های حکام ایالات و ولایات به پیروزی می رسد. پیدایش مفاهیم و ابزارهای دفترداری و حسابداری نوین (عمدتاً دولتی) در ایران موارد چنین مشغله ای بوده است که از همان ابتدا در قوانین کشور انعکاس می یابد. نخستین قوانین مالی و اقتصادی یادگار دوره دوم مجلس شورای ملی است.
در این دوره است که نخستین بودجه نوین کشوری، نخستین قانون مالیاتی (قانون مالیات بلدی بر وسائط نقلیه مصوب ۱۳۲۸ قمری)، نخستین قانون تجاری (قانون قبول و نکول بروات تجاری مصوب ۱۳۲۸ قمری) و بالاخره نخستین قانون حسابداری و حسابداری دولتی (قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۲۹ قمری) به تصویب می رسد.
فکر اعزام محصل به خارج جهت فراگرفتن رشته حسابداری، اولین بار در دهه اول قرن توسط بانک ملی ایران مورد توجه قرار گرفت. ابتدا عده ای برای کارآموزی و مطالعه در رشته های مختلف بانکی، منجمله حسابداری به بانک های خارج فرستاده شدند و سپس در سال ۱۳۱۵ یک گروه ۱۲ نفری را که از طریق کنکور انتخاب شده بودند برای تحصیل علمی و عملی در رشته تخصصی حسابداری به انگلستان اعزام کردند. به همت تعدادی از فارغ التحصیلان یاد شده سرانجام شرکت ملی نفت در سال ۱۳۳۶ موافقت خود را با تاسیس یک آموزشگاه عالی حسابداری اعلام کرد. این آموزشگاه که از سال ۱۳۵۳ شمسی نام دانشگاه حسابداری و علوم مالی به خود گرفت دارای دوره هایی تا سطح فوق لیسانس بود.
ناگفته نماند که بعضی موسسات فرهنگی دیگر نیز از قبیل موسسه علوم بانکی، دانشکده بازرگانی، دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران، دانشگاه ملی و... تدوین رشته های مختلف حسابداری را تا حدودی در برنامه خود گنجانیدند.
۵) سیستم های حسابداری از اوایل دهه چهل تاکنون
تغییرات ساختار اقتصادی در سال های ۱۳۴۲ و بعد از آن و گسترش نظام اقتصادی نوینی که نام سرمایه داری وابسته گرفت سبب شد که حسابداری به عنوان فنی که نیازهای اطلاعاتی موسسات و شرکت های جدید التاسیس را برآورده می ساخت، مطرح شود.
این نیاز روزافزون بازار کار به وجود حسابداران تحصیل کرده موجب آن شد که موسسات آموزش حسابداری رونق یابد. یکی از پیامدهای تحولات اقتصادی، اجتماعی یاد شده ظهور گروه های صنعتی بزرگ مانند گروه کفش ملی، گروه صنعتی بهشهر و چند شرکت خودرویی از قبیل شرکت جیپ (پارس خودرو)، شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو)، شرکت سایپا، زامیاد و... بود و همچنین با سرازیر شدن سرمایه های خارجی به ایران چندین شرکت و موسسه چندملیتی دارویی و صنعتی در ایران تشکیل شد که وجود این گروه های صنعتی و مجتمع های تولیدی بزرگ که به مناسبت حجم فعالیت های خود امکان اداره کردن آنها با سیستم های سنتی وجود نداشت، موجب شد که سیستم های مدیریت نوین با اقتباس از سیستم های مدیریت خارجی در آنها رایج شود.
استفاده از مشاوران خارجی در امر سیستم دهی در همه ابعاد فنی و مدیریت و از جمله سیستم های مالی و صنعتی موجب بروز تحولات جدی در سیستم های حسابداری این موسسات و به تبع آن گسترش روش های نوین و معرفی سیستم های جدید در سایر موسسات شد. تشکیل شعبات شرکت های بین المللی موجب شد که موسسات حسابرسی صاحب نام خارجی، مبادرت به تاسیس شعبه در ایران نمایند که از آن جمله موسسات کوپرز اند لیبراند، وینی مری، پیت مارویک و پرایس واترهاوس را می توان نام برد. اغلب این موسسات علاوه بر کار حسابرسی به امر طراحی سیستم های حسابداری مالی و صنعتی نیز مشغول شدند و به این ترتیب نقش مهمی در گسترش سیستم های نوین حسابداری در ایران بر عهده گرفتند.
شاید اولین سازمان و موسسه ایرانی که با هدف اشاعه مفاهیم نوین مدیریت و بهبود روش های اداری و سیستم های اطلاعاتی تشکیل شد سازمان مدیریت صنعتی بود که در سال ۱۳۴۱ با تصویب هیات وزیران به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت صنایع، کار خود را آغاز کرد.
این سازمان بعدها در سال ۱۳۴۷ به صورت یک شرکت سهامی خاص تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درآمد و تا به امروز فعالیت خود را در امر سیستم دهی و آموزش و تحقیق در همه زمینه های مدیریت منجمله طراحی و استقرار سیستم های حسابداری و مالی ادامه داده است. از اواخر دهه چهل، استفاده از کامپیوتر نیز در موسسات و شرکت های بزرگ نظیر شرکت ملی نفت ایران آغاز شد.
ابتدا در سیستم های عملیاتی مانند سیستم کنترل موجودی و انبارها و به تدریج در سایر سیستم ها مانند حقوق و دستمزد و حسابداری مالی و صنعتی کاربرد کامپیوتر رایج شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اغلب موسسات یادشده منحل شدند و کارشناسان و کارکنان آنها جذب سایر سازمان ها و موسسات ایرانی شدند و بعضی مبادرت به تاسیس موسسات حسابرسی و خدمات مالی نمودند.
ملی شدن صنایع و مصادره شدن موسسات و شرکت های متعلق به وابستگان رژیم گذشته و لزوم کنترل های متمرکز از سوی سازمان هایی نظیر سازمان صنایع ملی بنیاد مستضعفان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سایر نهادها و ارگان هایی که متولی صنایع دولتی و تحت پوشش بودند، موجب شد که موسسات حسابرسی وابسته به این سازمان ها تشکیل شود.
از جمله این موسسات موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه بود. این موسسه پس از تشکیل، ضرورت ایجاد واحد خدمات مدیریت برای پاسخگویی به نیازهای مدیریت شرکت های تحت پوشش را احساس کرد و از این رو با دعوت از متخصصین صاحب تجربه اقدام به ایجاد چنین واحدی کرد. این موسسه که بعدها با تشکیل سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب پنجم دی ماه ۱۳۶۶) به آن سازمان منضم شد، در طول مدت فعالیت خود توانست نظام های حسابداری مالی و حسابداری صنعتی بسیاری را طراحی و اجرا نماید.

 

 

۶- اهداف حسابداری: این مقاله هم بدون منبع هست و خودتان می توانید منبع آن را پیدا کنید 

 

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی‌شود و بیشتر تراز حسابها می‌باشد. برای مثال یک حسابدار تجربی نمی‌تواند براحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی‌داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کرد.

حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات، داده‌های خام مالی را دریافت نموده، آنها را به نظم در می‌آورد.

محصول نهایی نظام حسابداری گزارش‌ها و صورت‌های مالی است که مبنای تصمیم‌گیری اشخاص ذی‌نفع (مدیران ، سرمایه‌گذاران ، دولت و ...) قرار می‌گیرد.

ماهیت :

یک حسابدار متخصص، در آینده می‌تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد یعنی می‌تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راههایی سرمایه‌گذاری نماید تا استفاده بهینه کند و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود می‌تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد. و مجموع این فعالیت‌ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.

«حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم‌کردن اطلاعات لازم کمک می‌کند تا سرمایه‌گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند، تصمیم‌بگیرند. برای مثال اگر شخصی بخواهد در یک شرکتی سرمایه‌گذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سالهای قبل بداند. موضوعاتی که به صورت گزارشهای مالی توسط حسابداران تهیه می‌شود.

«حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان به وجود آمده است. به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن ،‌هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است. چرا که اشخاص، شرکت‌ها و دولت برای تصمیم‌گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی نیاز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری می‌توان به دست آورد. از سوی دیگر انجام سرمایه‌گذاری یکی از مواد ضروری و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایه‌گذاران نیز از بعد عرضه سرمایه، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خودرا به سویی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد. یعنی به دنبال برآورد ریسک سرمایه‌گذاری‌ها خواهند بود. این در حالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکت‌ها ، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابدای است.

رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی است که از داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.

آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد:

به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند.

نتیجه یکی از تحقیقات دانشگاه «کلمبیا» مبنی بر این بود که از از دهه 70 به بعد همه شرکتهای موفق، شرکتهایی بوده‌اند که مدیر آنها تحصیلات مالی داشته است. چون از این دهه به بعد اطلاعات نقش مهمی پیدا کرده است و مهمترین اطلاعات نیز، اطلاعات مالی است که تاثیر بسیاری در تصمیم‌گیری روسای شرکت‌ها دارد.

«فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. و با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تدریس می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

الف) حسابداری

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند:

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی.

حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.

حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب.

حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.

حسابداری بیمه : در موسسات بیمه .

حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .

حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.

ب ) حسابرسی

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در بند الف در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند :

حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می‌دهند . این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می‌باشند.

در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین موسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل دانش‌آموزان رشته ریاضی در این رشته موفقتر هستند. البته این بدان معنا نیست که دانش‌آموزان رشته علوم انسانی قادر به ادامه تحصیل در رشته حسابداری نیستند بلکه باید تلاش کنند تا از دانش ریاضی خوب و یا حداقل متوسطی برخوردار باشند.

همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. این ویژگی بخصوص در سطوح بالاتر این رشته یعنی حسابرسی و مدیریت مالی اهمیت بسیاری دارد.

در آزمون هر سه گروه آزمایشی درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته ضریب 4 دارد.

دانشجوی حسابداری باید صادق و رازدار باشد چون در آینده تمام اسناد و مدارک یک سازمان را در اختیار دارد و اگر فرد رازدار و در کل با اخلاقی نباشد لطمات زیادی به آن شرکت و در نهایت به جامعه وارد می‌آورد. این مساله بخصوص در حسابرسی اهمیت بیشتری دارد زیرا اگر یک حسابرس که وظیفه بررسی گزارشات مالی یک سازمان و تایید صحت و سقم آن را بر عهده دارد، درستکار نبوده و یا شهامت ابراز مشکلات را نداشته باشد، می‌تواند به نابسامانی‌های اداری و مالی یک جامعه دامن بزند.

و بالاخره یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.

علاقه به امور مالی و تجزیه و تحلیل‌های آن، عامل موفقیت دانشجوی حسابداری است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

نظر یک فارغ‌التحصیل مشغول به کار در این رشته :

دانشجوی این رشته باید تحمل ساعتها کار در پشت یک میز و صندلی و سرو کار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع‌بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.»

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:

آموزش حسابداران و شرکت موثر آنها در فراهم‌آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد، و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که بوسیله نظام‌های حسابداری گزارش می‌شود، می‌تواند از انحراف مسیر پیش‌بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.

دکتر ثقفی نیز در این باره می‌گوید:« چون این رشته فقط به کلاس و معلم نیاز دارد متاسفانه در سالهای اخیر، بسیاری از شهرهای دورافتاده که حتی یک حسابدار مجرب و متخصص ندارد، رشته حسابداری را با استفاده از اساتید کم‌تجربه دائر کرده است و در نتیجه فارغ‌التحصیلان دانشگاههای فوق حسابدارانی ناکارآمد هستند که نمی‌توانند، جذب بازار کار شوند. البته آنچه گفته شد شامل حال فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته نمی‌شود چون هر فرد سرمایه‌گذار و هر موسسه اعتباری برای سرمایه‌گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد. »

نکات تکمیلی :

چند سال پیش وقتی که آقای . ت ریاست یکی از کارخانه‌های ایران را بر عهده گرفت با اخم‌های در هم و چهره‌های عبوس کارگرانی روبرو شد که 6 ماه بود حقوق نگرفته بودند و امید چندانی نیز به رئیس جدید نداشتند. اما رئیس جدید که فارغ‌التحصیل رشته حسابداری بود با مدیریت قوی و درست خویش نه تنها کارخانه مورد نظر را از ورشکستگی نجات داد بلکه امروزه این کارخانه یکی از بهترین کارخانه‌های کشور است که محصولات آن به خارج از کشور صادر می‌گردد و در حال حاضر نیز نحوه کار رئیس یاد شده به عنوان یک شیوه نوین در دانشگاهها تدریس می‌شود.

آنچه خواندید سرگذشت واقعی یکی از کارخانه‌های کشور است.

تاریخ ارسال: جمعه 15 شهریور 1387 ساعت 05:59 ب.ظ | نویسنده: محمد حسن | چاپ مطلب
نظرات (5)
شنبه 1 تیر 1392 06:31 ب.ظ
!!!!!!!!! [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
برادرم سلامِ این رو من ازش استفاده کردم برای کارآموزیمِ ممنون و دعا کنین نمره م رو بگیرمِ چون چندان مرتبط با گزارشم فکر کنم نیستِ التماس دعااااااااااا
جمعه 10 شهریور 1391 02:22 ق.ظ
دریا [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
آقا خیلی ممنون. خیلی عالیه. زنده باشین. موفق باشین. حق یارتون.
شنبه 5 شهریور 1390 12:46 ب.ظ
مصطفی [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
بابا دمت گرم خیلی جامع و کامله ممنون که گذاشتی. موفق باشی.
جمعه 7 آبان 1389 02:41 ب.ظ
[ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
از اطلاعات کامل وجامعی که در اختیارمون قرار دادید متشکرم.با ارزوی موفقیت.
یکشنبه 7 تیر 1388 07:09 ب.ظ
ازاده [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
مرسی عالی بود من رشتم کامپیوتر هست خیلی به درد کارآموزی دارائی می خوره ممنون از لطفت حالا می تونم از این اطلاعاتی که گذاشتی برا document ام استفده کنم هر چی می خوای انشاءالله خدا بهت بده
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد